Verslagen

Verslag 10 augustus 2013

Het raceweekend is vrijdag van start gegaan met drie trainingssessies. In deze sessies heb ik verschillende veersettings getest. Op zaterdagochtend staat de eerste kwalificatie voor de deur. Ook op deze OWCup dag mogen wij, SuperCup1000, als laatste in rij starten. Elk nadeel heb zijn voordeel, we kunnen uitslapen.

Het weer is ok, beetje bewolkt en een graadje of 20. Het is rustig in de pitbox. Alex is op een welverdiende vakantie, het team van Joey is bij het ONK in België en Victor heeft andere verplichtingen.
Mark van Bunnik is er wel en Roel Botter heeft het plekje van Alex ingenomen in de pitbox.20130810-104108.jpg
Net als voorgaande races zijn er ook vandaag supporters in pitbox 29, Wim en Margreet Rensel zijn vanuit het zuiden naar Assen gekomen om mij aan te moedigen. Het is altijd leuk als er familie of vrienden komen kijken.20130810-104126.jpg

De eerste kwalificatie is deze keer 10 minuten langer dan normaal, dus ik maak een plannetje om in 3 stints een snelle ronde neer te zetten. Na enkele opwarmrondjes zet ik aan voor een snelle ronde. 1.46.3. Ok dat kan wellicht nog wat harder, ik besluit naar binnen te gaan om daarna nog een keer een snel rondje te rijden. Ik rijd wederom 2 maal een 1.46, echter geen verbetering en sta 12e.

De 2e kwalificatie is pas na het middaguur. Ik heb net als in de eerste kwalificatie gripproblemen en een onrustige motor (qua vering). Wat ik ook probeer het lukt me niet om mijn tijd van de 1e kwalificatie te verbeteren. Ik sta hierdoor uiteindelijk als 14e gekwalificeerd. Niet wat ik had verwacht, nl een top 10 plek, maar goed het is niet anders.
Door het uitvallen van Alex Ott schuif ik in de startopstelling 1 plekje op naar de 13e plek, een niet onbekende plaats.

En dan is het wachten…….

Na de gebruikelijke voorbereiding ben ik klaar voor de wedstrijd.
De start verloopt goed, al zit ik in de Haarbocht een beetje klem. Helaas word ik verderop in de eerste ronde weer ingehaald door enkele snellere rijders en baal van mijzelf. Ik had me juist voorgenomen om in de eerste ronde feller en agressiever te rijden om de gewonnen plekken niet meteen weg te geven. Leerpuntje voor de volgende keer. Nu focussen op de race, die is nog lang.
Strak in het wiel van Remo Woudstra kom ik na de 1e ronde als 11e over start finish. Ik kan het groepje voor me goed volgen en zie al snel op het pitbord, perfect bediend door mijn eigen pitspoes, dat we weglopen van de rijders achter ons. Na een paar ronden besluit ik Remo te passeren, bij de GT bocht rem ik iets later en haal hem succesvol in, 10e plek. Helaas pakt hij me op het rechte stuk weer terug, 11e plek. Dan valt Frank de Lange waardoor ik een plekje opschuif, 10e plek.
Op de Veenslang haal ik Remo over de curbstones weer in, 9e plek, en kan deze plaats nu wel vasthouden. Ik zet nog extra aan om in de buurt te komen van Ferry Schouten ,maar helaas is dat gat te groot.
Bij het uitkomen van elke snelle bocht glijdt en schud de achterkant heen en weer. Ik mis op een of andere manier grip dus veel harder dan lage 45-ers wil niet lukken.
Na 12 ronden kom ik als 9e over de finish en ben meer dan tevreden. Bij terugkomst ben ik helemaal happy en geniet nog uren na van de enerverende race.

Dagdoelstelling, top 8, is helaas niet gehaald maar gezien de tijden in de trainingen en kwalificatie was dat wellicht niet helemaal reëel. Ik sta nu 8e in het kampioenschap, top 15 is de doelstelling. We liggen op koers dus J.

Over twee weken zijn er dubbele races op het circuit van Oschersleben Duitsland. Komende dagen dus weer druk aan de slag om alles weer gereed te maken.
28 september zijn de laatste races van het seizoen op het circuit van Assen. Uiteraard ben je ook daar van harte welkom.

One Comment

  • Mike on aug 12, 2013 Beantwoord

    Leuk verhaal! Jammer dat ik er niet was. Ik ga nu direct in mijn schedule kijken of ik dit jaar nog mee kan.
    Gr. Mike

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.